Publisert 29.01.2024
I dette blogginnlegget vil vi utforske noen avgjørende steg du må ta når du skal selge boligen med og uten megler, slik at du får innsikt i om det å selge bolig selv er noe for deg. I tillegg vil vi gi deg noen nyttige tips på veien.
Hvorfor velge å selge bolig uten eiendomsmegler?
Den største grunnen til at man velger å selge sin bolig uten å engasjere en megler er for å unngå meglerhonoraret.
Meglerhonoraret varierer avhengig av hvilket eiendomsbyrå og pakke du velger. Det er likevel vanlig å betale basert på provisjon. Ved å selge uten megler unngår du dermed disse kostnadene helt.
Selv om det å selge sin bolig uten megler har sine fordeler, er det også ulemper. Begge vil vi gå gjennom lenger ned i innlegget.
Får man lov til å selge boligen sin uten megler? Hva sier egentlig loven?
Det er fullt mulig å selge sin eiendom uten megler. Lovverket tillater privatsalg, og det er derfor ingen juridiske krav om at du må engasjere en megler eller jurist. Likevel er det mange andre krav og regler som må følges når du selger boligen selv.
Hva er meglernes rolle i salget?
Før vi går inn på fordeler og ulemper med å selge boligen uten megler, kan det være lurt å først forstå meglerens rolle i salgsprosessen.
Kort sagt kan vi kalle megleren for «mellommannen» under et boligsalg. Denne personen gjør en verdivurdering av boligen din, og står for kontakten med selgeren og mulige kjøpere. Megleren er også ansvarlig for å finne potensielle kjøpere, arrangere visninger, håndterer budrunder og utarbeide kjøpekontrakter. Mange eiendomsmeglere bidrar også med boligstyling og fotografering.
Å selge bolig selv: Noen fordeler og ulemper
1. Kontakt med selgeren og verdivurdering
Når en selger tar kontakt med en eiendomsmegler, starter salgsreisen med at megleren gjør en verdivurdering av boligen som skal selges og presenterer selgeren for en prisantydning, prisen på meglerhonoraret og hva som er inkludert i meglerens tjenester.
Ved å selge selv unngår du meglerhonoraret helt, noe som betyr at du sparer penger ved å slippe å betale megleren.
Imidlertid blir det nå ditt ansvar å vurdere verdien av boligen din korrekt. I flere tilfeller kan en bank bistå deg med verdivurderingen, eller du kan sjekke med boligsameiet, kontakte en megler for å gjøre denne spesifikke jobben og bruke gratistjenester online.
Det er viktig å merke seg at en profesjonell verdivurdering fra en takstmann eller eiendomsmegler ofte gir en mer nøyaktig og objektiv vurdering av boligens markedsverdi.
2. Boligstyling
Avhengig av meglerbyrået og pakken du velger, inkluderes ulike tjenester i meglerhonoraret. Noen ganger inkluderer dette boligstyling før boligfotografering og visning.
Boligstylingen kan utføres av eiendomsmeglerne selv, men oftest samarbeider de med en profesjonell boligstylist som har god erfaring innen dette området.
Fordelen med å bruke en megler er at de har kompetanse på hvordan man innreder en leilighet eller et hus før fotografering og visning. De har som regel lang erfaring og kunnskap om hva som øker verdien til boligen, og hva potensielle kjøpere ser etter eller reagerer positivt på. Derfor gir det ofte gode resultater å benytte seg av en eiendomsmeglers anbefalinger når det gjelder styling av boligen.
Dette betyr imidlertid ikke at du ikke kan style boligen selv eller ansette en uavhengig stylist. Det blir bare ekstra viktig at du ansetter en boligstylist som har god erfaring innen salg av bolig, med mindre du har lang erfaring med innredning og styling av boliger som er til salgs.
3. Fotografering
Fotografering av boligen pleier som regel å være inkludert i prisen til en eiendomsmegler. Meglerbyrået samarbeider ofte med boligfotografer for å ta bilder til brosjyren, annonsene og nettstedene der de markedsfører boligen.
På samme måte som med boligstyling, har du muligheten til å engasjere din egen fotograf eller ta bildene selv. Dersom du velger å stå for fotograferingen selv, anbefales det at du setter deg grundig inn i de beste tipsene for boligfotografering, slik at du kan gjøre de riktige grepene og følge beste praksis når du tar bilder av boligen din for å oppnå optimal effekt.
Relatert: Fotografer leiligheten før salg
4. Markedsføring
Når boligen er fotografert, er det på tide å markedsføre boligen og profilere at den er til salgs.
Eiendomsmeglere markedsfører blant annet på meglerbyråets nettsted og i byråets vinduer. De annonserer også på større boligportaler som Finn.no. I tillegg bruker de sitt nettverk, for eksempel ved å sende e-post eller brosjyrer til potensielle kjøpere som er interessert i lignende objekter.
Selger du boligen selv, er det du som står for markedsføringen. De blir dermed ditt ansvar å nå ut til mulige kjøpere. Det kan derfor være lurt å bruke en viss sum på markedsføring, men du bør i det minste legge ut en annonse på Finn.no.
En god måte er også å bruke ditt eget nettverk, for eksempel på Facebook. Legg lenken til Finn-annonsen ut på din Facebook-profil, og be venner og bekjente om å dele annonsen på sin profil og til folk de kjenner som kunne være interessert i boligen.
5. Kontakt med eventuelle kjøpere og budrunde
Hvis du allerede har en kjøper klar, er trinnene mellom to og fem ikke relevante for deg. Kanskje skal du selge til et familiemedlem, slektning eller venn, da er det ingen grunn til å pynte på boligen eller ha en budrunde.
Har du ikke en kjøper klar, blir derimot visninger og budrunder ditt ansvar.
Normalt er megleren ansvarlig for å finne mulige kjøpere og holde kontakten med dem gjennom hele salgsprosessen, fra å vise dem boligen, svare på spørsmål og motta bud.
Å selge uten megler innebærer at du må arrangere visningen og motta mulige bud selv. Du må også forberede informasjon om boligen din og boligsameiet til de mulige kjøperne.
Når budene kommer inn, må økonomien til de mulige kjøperne kontrolleres, for eksempel om de har en godkjent lånebekreftelse fra banken. Dette er noe av det som du selv må sørge hvis du skal selge boligen uten megler.
6. Utarbeidelse av kjøpekontrakt
En skriftlig og gyldig kjøpekontrakt må utarbeides før den signeres av både selger og kjøper.
I denne kontrakten står det ting som overtakelsesdato, pris, egenkapital og når dette skal betales, for å nevne noe.
Hvis du velger å selge uten megler, må du sørge for at den utarbeides og er korrekt juridisk sett. Det finnes maler å laste ned, men du kan også bruke en jurist eller engasjere en megler for å kun skrive denne kontrakten.
7. Betaling
Når det endelig er på tide for kjøperen å overføre pengene, både egenkapital og restbeløpet, er det normalt megleren som håndterer dette. Dette skjer som regel ved at det er megleren som mottar pengene på en klientkonto.
Uten megler må både kjøperens og selgerens banker kontaktes. Ettersom det er snakk om en større pengeoverføring, vil bankene se bevis på hensikten med en stor overføring, for eksempel kjøpekontrakt og salgsavtale.
Oppsummering – er det verdt å selge bolig uten megler?
Punktene vi har gått gjennom i dette blogginnlegget ser både på fordeler og ulemper under viktige skritt i salgsprosessen. Om det er lurt å selge boligen uten megler, avhenger helt av situasjonen man står i og personen man er.
Å selge bolig uten megler innebærer at du må koordinere alt selv, og dette er noe som kan være morsomt og mulig for noen, og veldig utfordrende og krevende for andre.
Å selge uten megler kan være passende hvis du har tid og kunnskap til å håndtere hele prosessen selv.
En megler kan være mer passende hvis du vil redusere tiden du bruker på arbeidet og ha profesjonell bistand.
Noen punkter som oppsummerer det vi har gått gjennom:
- Ved å selge uten megler sparer du på meglerhonoraret.
- Sluttprisen kan derimot bli lavere enn med megler, fordi du ikke har tilgang til det samme nettverket, og mange kjøpere blir skeptiske til å kjøpe når det ikke er en profesjonell mellommann.
- Hvis du ikke vet hvordan å style og fotografere selv, må du kanskje uansett engasjere noen med disse ferdighetene, og dermed betale for disse tjenestene. På den annen side kan dette være billigere enn prisen du betaler hos en eiendomsmegler.
- Du kan bruke en megler eller jurist for å håndtere papirarbeidet, uten at de må være involvert under hele salgsprosessen.