Stadig flere bedrifter kjøper eksterne lagertjenester

Minilager har lenge vært stort sett for private. City Self Storage melder nå om at stadig flere småbedrifter velger å la dem skjøtte både mottak og lagring av varer, for å spare både ventetid og administrasjonskostnader.

Arkivlager

Mindre bedrifter bruker mye tid på å vente på leveringer, på å pakke ut og ikke minst kvitte seg med paller og emballasje. Den tiden ønsker mange heller å bruke på å skape verdier, og velger derfor å ha lageret eksternt.

– Spesielt for mindre servicebedrifter der arbeidet foregår ute hos kundene eller i salgsbedrifter der eksterne møter preger hverdagen er varemottak og lagerdrift en kilde til frustrasjon. Det er mye tapt inntekt i en halv dag som går bort i å vente på en bil som er for sen, forteller Isak Larson, General manager i City Self-Storage.

City Self-Storage har løsninger for lagerhotell med varemottak som gjør det mulig også for samarbeidspartnere til bedriften å få tilgang til lageret. CSS tar seg også av utpakking og bortkjøring av emballasje.

– Vi kan hjelpe med det meste, det heter ikke lagerhotell for ingenting. Servicenivået er høyt, men viktigst er kanskje at vi sørger for å varsle når varene er mottatt slik at kundene har litt mer kontroll på logistikken.

Slipper investering i lagerareal

Bedrifter i vekst har ofte utfordringer med lagerstørrelse. Nye kunder krever ofte en utvidelse av lageret, men for mange er det en risiko å gå inn i en 5 årskontrakt på bakgrunn av noen få kunder med behov for lagring. Derfor velger mange heller å utvide gjennom en ekstern partner.

– Vi har lagerrom i størrelse fra 1 til 30 kvadratmeter og kontraktene våre er månedsbaserte. Har en derfor klart å vokse ut av sitt eget lager, men er bekymret for om kundevolumet holder seg er lagerleie løsningen. Da kan en si opp lageret og være ute i løpet av neste måned, avslutter City Self-Storage-sjefen