Publisert 01.07.2024
Å miste en kjær er et av livets mest utfordrende øyeblikk. Midt i sorgen og savnet må du ikke bare håndtere alle følelsene som dukker opp, men også alle oppgavene som følger med et dødsfall av en som står deg nær.
Ikke bare er det mange praktiske oppgaver som skal løses på en god måte, som en begravelse som skal planlegges og et arveoppgjør som skal igangsettes. Mange har også avdødes bolig som må ryddes, ordnes og utvaskes.
Før du kan begynne å vaske dødsboet, må du ha gått igjennom alle eiendelene, ryddet dem og sortert dem. For mange er det lettest å pakke alle eiendelene ned og flytte dem til et minilager for oppbevaring, slik at man kan gå igjennom alt i eget tempo og når man er klar for det. Først etter denne prosessen kan du begynne på vask av boligen.
I denne artikkelen vil vi kun fokusere på oppgavene knyttet til vask og rengjøring av et dødsbo.
Å rengjøre boligen til én som har gått bort, er ikke bare en fysisk oppgave, men også en følelsesmessig prosess som krever både tid og tålmodighet.
For å hjelpe deg gjennom denne vanskelige tiden, har vi satt sammen noen nyttige tips og råd som kan gjøre prosessen litt enklere og mer oversiktlig.
Ta deg tid til å behandle følelsene
Før du dykker inn i en eiendomsrengjøring, er det viktig å gi deg selv litt tid til å sørge og behandle tapet ditt. Å miste en kjær kan være overveldende, og det er helt normalt å føle en rekke følelser.
Derfor er det viktig å gi seg selv tillatelse til å begynne å føle på alle følelsene du sitter med før du begynner å rengjøre. Det er også viktig å gi seg selv plass til å prosessere og behandle de ulike følelsene som dukker opp underveis under vaskingen av dødsboet.
Når du har gitt deg selv litt tid til å hente deg inn, kan du starte med å utvikle en plan for hvordan gjøre rengjøringsprosessen enklere. Det er en god idé å inkludere i planen hva som må gjøres før du kan begynne å rengjøre boet.
Få oversikt: Hva må vaskes i et dødsbo
Det finnes ingen lover eller spesifikke regler for hvordan et dødsbo skal rengjøres eller vaskes i Norge. Det kommer nemlig helt an på situasjonen.
Skal du for eksempel selge, er det egne krav for denne prosessen. Om du som arving skal beholde eller leie boligen ut, finnes det andre krav.
Her er noen generelle retningslinjer som kan være nyttige basert på situasjonen du står i:
Ved salg av eiendommen:
- Grundig rengjøring: Dødsboet bør være grundig rengjort for å gjøre den attraktiv for potensielle kjøpere. Dette inkluderer en nøye vask av alle rom, inkludert kjøkken og bad, samt grundig rengjøring av gulv, vinduer og hvitevarer som følger med salget.
- Fjerning av personlige eiendeler: Alle personlige eiendeler og møbler bør fjernes, med mindre noe annet er avtalt med kjøperen.
- Eventuelle reparasjoner: Mindre reparasjoner og vedlikehold bør utføres for å forbedre salgsverdien.
- Fjerning av lukt: Er det en spesiell lukt i boligen, som for eksempel røyklukt, kan det være lurt å gjøre tiltak for å minske lukten.
- Følg loven: Husk at det ikke kun er til visningen boligen bør vaskes. Loven om flyttevask gjelder også her. Flyttevasken er enda mer grundig enn en visningsvask, men ettersom det er et dødsbo, kan det være lurt å være grundig i begge faser da du ikke helt vet hvordan boligen har blitt vasket og behandlet tidligere.
- I tillegg til de ovennevnte punktene, kan det være spesifikke lokale forskrifter eller krav fra eiendomsmeglere som må følges.
Når arvinger overtar boligen:
- Tilpass til ny bruk: Planlegger de som har arvet boligen å flytte inn selv, er rengjøringskravene mindre strenge enn om eiendommen skulle selges. Kravene er hovedsakelig tilpasset de som skal flytte inn. Det er likevel anbefalt å vaske grundig, selv om man skulle ønske å utsette det på grunn av sorg og utmattelse. En grundig vask kan være viktig for å gjøre boligen beboelig og tilpasse den til ny bruk.
- Flytt uønskede gjenstander: Arvingene har antageligvis allerede ryddet, sortert, delegert og gått gjennom eiendelene før dette steget. Men om noen av arvingene skal beholde boligen, kan det fort bli fristende å la tingene man selv har arvet bli stående helt til man har mer overskudd. Det kan likevel være lurt å gå gjennom tingene og sortere dem før man flytter inn. Som tidligere nevnt kan denne prosessen utsettes, men da anbefaler vi at du pakker alt ned og setter det til oppbevaring, for eksempel i et minilager. På denne måten kan du i ro og fred, når du er klar og har mer klarhet, bestemme deg for hva du ønsker å beholde, hva som skal bli stående i boligen, hva du vil gi bort, og hva du trenger å kvitte deg med.
Skal du leie boligen ut?
- Grundig rengjøring: Hvis du skal leie ut eiendommen, er det viktig å sørge for at alt er rent, pent og i god stand før den nye leietakeren flytter inn. Å ha det vasket på et profesjonelt nivå kan være hjelpsomt.
- Vedlikehold og sikkerhet: Sørg for at alle vedlikeholdsoppgaver er gjort før de nye beboerne flytter inn. Det er også viktig at boligen oppfyller alle sikkerhetskravene som norsk lov krever ved utleie. Dette gjør det trygt for både deg og leietakerne.
Dette var en overordnet oversikt over hva som bør tenkes på i forhold til vask i ulike scenarioer av et dødsbo.
Lenger ned skal vi se hvilke oppgaver rengjøringsfirmaer utfører når de håndterer vasken av et dødsbo.
Dette vasker rengjøringseksperter i et dødsbo
For å gjøre prosessen lettere kan du også kontakte profesjonelle rengjøringstjenester som har god erfaring med håndtering av et dødsbo. Dette kan gi deg tips om du ønsker å gjøre alt selv, eller det kan gjøre prosessen mye enklere å hyre profesjonell hjelp til vaskingen av dødsboet.
Vi har tatt en titt på ulike leverandører for å se på hva de tilbyr når det kommer til rengjøring av dødsbo, og på den måten kan vi få oversikt over hva som er vanlig å vaske etter dødsfall:
Generelt:
- Standard hvitvarevask, dette inkluderer kjøle- og fryseskap, mikrobølgeovn, oppvaskmaskin, stekeovn og kjøkkenvifte. Ofte kan man bestille vask av vaskemaskin og tørketrommel ved siden av.
Alle rom:
- Rengjøring som grundig støvtørking og vask av alle tilgjengelige flater og overflater.
- Støvsuging av tepper og gulv. Vi tenker at det av og til også kan være lurt å ta en tepperens, der det går.
- Grundig vask av alle gulv.
- Vask av alle vegger.
- Vask av alle berøringspunkter, slik som knagger, dører og dørhåndtak.
- Vask tak. Her er det vanlig at rengjøringstjenestene tørrmopper, men det kan også være lurt å sjekke opp hvordan man vasker tak grundig, da dette er et område som ofte blir glemt i den daglige rengjøringen og kan trenge.
- Rens ventilatorer.
- Rengjøring både innvendig og utvendig av skap, hyller, reoler og skuffer.
- Vask av vinduer. Noen rengjøringstjenester tilbyr kun innvendig rens, mens andre tilbyr både innvendig og utvendig. Alle vinduer bør uansett vaskes på innsiden og utsiden.
Baderom:
- Rengjøring som grundig støvtørking og vask av alle flater og overflater.
- Vask av baderommet generelt som å vaske skap, skuffer og benkflater her.
- Nøye vask av armatur og grundig rengjøring av vasken, speil, toalett, dusj, badekar, sluk og vifte.
- Husk også vask av vegger, tak og gulv gjelder her, og har badet ditt vindu, gjelder innvendig og utvendig vask også her.
Kjøkken:
- Rengjøring som grundig støvtørking og vask av alle flater og overflater.
- Nøye vask av armatur og hvitevarer.
- Husk å rengjøre kjøkkenviften.
- Rengjøring både innvendig og utvendig av skap, hyller, reoler og skuffer.
- Husk også vask av vegger, tak og gulv gjelder her, og har kjøkkenet ditt vindu, gjelder både innvendig og utvendig vask her.
Av de leverandørene vi så på, nevnte ingen vask eller rengjøring av oppbevaringsrom som en bod.
Om boligen skal selges eller leies ut, bør boden gås over med en kjærlig hånd for å kunne levere boligen i best stand til de nye eierne, og for å øke helhetsinntrykket av eiendommen under visningen.
Hvis boet ikke skal selges eller leies ut, er det opp til deg hvordan du ønsker å gjøre det.
Vi anbefaler likevel å gå over boden, slik den er klar for ny bruk.
Grunner til å rengjøre boden når dødsboet ikke skal selges eller leies ut:
- Forebygger skadedyr som kan trives i skitne og uorganiserte områder.
- Reduserer fukt og mugg.
- Øker sikkerheten og reduserer risikoen for ulykker.
- Gjør det lettere å tilpasse til nytt bruk om du skal bo der selv.
- Forlenger levetiden på dine eiendeler da du fjerner møkk, rusk, skitt og støv.
- Gjør boden hyggeligere å bruke.
- Har boligen en hage, kan det også være lurt å gå raskt over denne.
Her er en oversikt over noen av leverandørene vi så på som toppet søkeresultatet da vi skrev dette innlegget:
Dødsbohjelpen
CityMaid
Rydde Dødsbo
Veldigrent
Nå som du har oversikt over hva som må vaskes i et dødsbo, hva nå?
Tips til å gjør rengjøringen enklere
Utvikle en vaskeplan
Før du begynner å rengjøre, er det en god idé å lage en plan for hvordan du skal takle oppgaven.
Først av alt må du håndtere nødvendigheter, administrasjon og tømming av boet før du kan gå over til rengjøringen.
Få konkrete tips om disse temaene i vårt blogginnlegg:
Når ovenstående er gjort og ryddingen er ferdig, kan du begynne på planleggingen av rengjøringen.
- Start med å lage en liste over de forskjellige rommene og områdene som finnes på eiendommen.
- Prioriter de områdene som er mest presserende eller viktige å ta opp først.
- Ikke glem kjellere, boder eller andre områder som er en del av eiendommen.
- Skriv ned hvor mange vinduer, hvitevarer, tepper og lignende som finnes i boligen og som må vaskes.
- Sørg for at du har riktig utstyr og rengjøringsmidler:
Sørg først for at du har utstyret som trengs. Gå gjennom hvert rom og lag en liste over hva du trenger, hvilke materialer og rengjøringsmidler som skal brukes for å sikre at du har alt du trenger når du skal rengjøre eiendommen.
Vær oppmerksom på at du bruker riktig rengjøringsmidler basert på materialet du vasker på. Feil midler kan nemlig forårsake skade og ødeleggelser.
Her er noen eksempler på hva som kan være nødvendig når du rengjør et dødsbo:
- Rengjøringsmidler for gulv, kjøkken, bad, tak, vegger, ventilasjon og vifter, hvitevarer og vinduer.
- Svamper, mopp, støvsugere og hansker
- Estimer hvor lang tid vaskingen vil ta. Om du skal ta det selv, kan det være lurt å dele rengjøringen inn i flere dager for å ikke bli overveldet, og for å ha god tid til å fullføre uten stress.
Hvis du ikke vil eller kan gjøre det selv, kan du alltid få hjelp fra et rengjøringsfirma.
Da kan denne oversikten bli nyttig i forhandlingen om hvilket tilbud de skal gi deg, inkludert pris.
Be om hjelp til å gjøre rengjøringen enklere
Du kan be om hjelp fra kjære, men som tidligere nevnt kan det også være verdt å få hjelp fra profesjonelle rengjøringsfirmaer.
Å ha noen å dele byrden med kan gjøre prosessen mindre stressende og mer håndterbar. Det kan også gjøre det enklere å håndtere sorgprosessen samtidig, om man har noen å lene seg på under vaskingen av dødsboet.
Ofte kan rengjøringen betales gjennom midlene til den avdøde. Denne summen settes som regel av før arveoppgjøret er ferdig.
Vask av boet før boligsalg
Som vi tidligere gikk igjennom, er det spesifikke krav til rengjøringen av boet hvis boligen skal selges.
Hvis kjøperen er misfornøyd, har de rett til å klage, og det må eventuelt gjøres om igjen, eller du må betale et gebyr. Dette kan koste en del.
Hvis du ansetter et profesjonelt rengjøringsfirma, er det disse som må ta vasken på nytt. Hos noen rengjøringsfirmaer kan klagen også gjøres direkte til dem, og da vil du unngå alt bryet rundt det.
Bare husk å legge dette inn i avtalen når du velger og bestiller hos et rengjøringsfirma. Sørg for at du får en skriftlig kontrakt hvor dette står skrevet.
På tide å begynne på rengjøringen: Konkrete tips til vaskingen
Hvis du har bestemt deg for å vaske eiendommen selv, kan du følge denne enkle listen vi har utviklet:
1. Ta ett rom om gangen
Hvis det er en stor eiendom, tar det tid. Hvis det er flere av dere, kan dere hjelpe hverandre og dele opp arbeidet.
De rommene som sannsynligvis tar mest tid er kjøkkenet og badet. Det kan derfor være godt å få disse rene først.
2. Ta pauser!
I tillegg til å være fysisk krevende, kan det også følelsesmessig tappende. Sørg derfor for å jobbe i ditt eget tempo.
Dette kan også være en tøff prosess med mange minner. Hvis du gjør det sammen med noen du er glad i, kan det være viktig at pausene er hyggelige og lystbetonte. For eksempel kan dere planlegge en god lunsj med favorittpålegg og andre godsaker. Dere kan også ta en kaffepause ute i solen eller dra på en hyggelig kafé i nærheten.
3. Tips til rengjøring av boden:
- Fjern alt innholdet i boden slik at du kan rengjøre grundig. Bruk dette som en mulighet til å gå igjennom alt som står der.
- Fei gulvet og vask deretter gulvet med vann og et egnet rengjøringsmiddel.
- Rengjør hyller og oppbevaringsløsninger. Du kan gjøre dette ved å støvtørke før du vasker over med en fuktig klut og passende rengjøringsmiddel.
- Sørg for god ventilasjon i boden for å redusere fuktighet og muggvekst.
- Fjern spindelvev og støv med en støvkost eller støvsuger, og ikke glem hjørner og tak.
- Gjør nødvendig reparasjoner, som å fikse løse hyller eller tette igjen sprekker som har oppstått og lignende.
Oppsummering
Ved å ta deg tid til å bearbeide følelsene dine, ha oversikt over oppgavene som må gjøres, utarbeide en god plan og søke hjelp når det er nødvendig, kan du håndtere rengjøringen av dødsboet på en mindre overveldende måte.
Husk å ta vare på deg selv under prosessen og å ivareta minnene til din kjære med kjærlighet og omsorg.
Skulle du trenge hjelp under prosessen, for eksempel hvis du har spørsmål om oppbevaring av arvegods i et minilager, ikke nøl med å ta kontakt.
Bor du i Oslo-området, har vi også flere samarbeidspartnere som kan gjøre det enklere for deg å flytte tingene dine uten at du trenger din egen bil eller tilhenger.
Sjekk ut vårt transport-tilbud i Oslo nedenfor: